Warhammer: Age of Sigmar – Harbinger Starter Set – Recenze

20 února, 2023 0 Od Jakub Číhal

Pokud sledujete naše stránky s nějakou větší pravidelností, tak asi víte, že u nás se kromě recenzí na videohry, můžete setkat i s recenzemi na deskové hry. A pokud jste ještě všímavější, tak asi víte, že ani jednu jsem nenapsal já. Je to tak přátelé, deskové hry nejsou mým koníčkem a pokud mi to vůbec uznáte, tak poslední jsem hrál jako malý s dědou a kupoval v ní koníčky. Od dob Dostihů a sázek se ale deskové hry přece jen trochu posunuly. Existuje jich nepřeberné množství, vznikají jak podle her, tak i podle seriálů nebo filmů. Mě ovšem vždy zajímala pouze jedna. Ne snad kvůli hře samotné, ale díky mé největší vášni posledních let. Teď musí přijít můj coming out. Ano, jsem nerd a maluji figurky. A je to venku. Tenhle koníček u mě začal asi před třemi lety a ač si figurky tisknu na vlastní 3D tiskárně, po celou dobu jsem všude na diskuzních fórech narážel na skoro až mystickou záležitost jménem Warhammer.

Tahle desková hra od společnosti Games Workshop je doslova a do písmene legendou jak mezi hráči deskových her, tak i mezi těmi, co se snaží z nudného šedivého plastu udělat něco, co na bitevním poli hraje všemi barvami. Když jsme tedy od společnosti (pozor, následuje nepokrytě otevřená reklama) FYFT dostali možnost podívat se na zoubek právě jedné hře z universa Warhammer, neváhal jsem ani minutku. Na následujících řádcích se pokusím jen tak škrábnout Warhammer po povrchu, protože těch pár týdnů, které jsem strávil barvením figurek, hraním her a nasáváním tuny informací o všem možném, mi otevřelo bránu něčeho tak obsáhlého a tak zajímavého, co na mě dopadlo silou…no dobře, válečného kladiva. Celý text bych přesto rád udržel v nějaké smysluplné formě a tak ho rozdělím na několik větších bloků, kde si stručně popíšeme jednak historii samotného Warhammeru, základní mechaniky toho jak se hraje a samozřejmě se budeme věnovat i samotnému barvení figurek. Snad vám pak celá recenze odpoví na to, zda by se i pro vás mohl stát Warhammer koníčkem a zábavou, stejně jako pro mě.

Rick Priestley, Bryan Ansell a Richard Halliwell. Tyhle jména si zapamatujte. Právě tihle tři chlápci totiž stojí za celým fenoménem Warhammeru. Byli to oni, kteří položili základy wargamingové hře Warhammer Fantasy a svůj nápad nakonec prodali firmě Games Workshop. Ta vznikla v roce 1975 v Londýně a původně se zaměřovala na deskové hry typu Backgammon a další. Později si ještě založila pobočku Citadel Miniatures, která prodávala deskové miniatury a vše spojené s jejich barvením. To ostatně dělá dodnes. Netrvalo dlouho a v roce 1983 spatřila světlo světa první edice hry, nesoucí název Warhammer Fantasy Battles. Hra si poměrně rychle vybudovala velkou komunitu, jelikož se ukázalo, že koncept hry je daleko odlišný od těch do té doby známých a i díky neustále se rozrůstajícímu lore hry se z ní stal doslova kult.

Hra se těšila nesmírné popularitě, až přišel památný den, 10. červenec 2010. Tehdy vyšla poslední edice Fantay Battles a dlouho se nevědělo, co s hrou vlastně bude dál. Nervozita mezi hráči panovala až do roku 2015, kdy vyšla de facto úplně nová hra s názvem Warhammer: Age of Sigmar. Games Workshop se rozhodli hru přinést novému a mladšímu publiku, do hry tak zaneslo plno změn a vše, co se v universu Warhammer odehrálo do té doby bylo v podstatě zapomenuto a připomíná se spíš už jen jako součást lore, něčeho, co se událo před dávnými věky. Pokrok zkrátka nejde zastavit. Tuto změnu ti, kteří s Warhammerem strávili několik dekád nenesli vždy s plným pochopením.

Já si samozřejmě netroufám tuto dost možnou kontroverzi hodnotit. Tak jako tak, Age of Sigmar se aktuálně nachází ve své třetí edici, která vyšla v roce 2021. Pokud by vás zajímalo, jak je vlastně svět Warhammeru velký, tak si zkuste spojit k sobě například Elder Scrolls a Warcraft. Máte? Tak teď to celé desetkrát zvětšete a možná se dostanete tak na polovinu toho, co vše v sobě Warhammer ukrývá. A to se bavíme pouze o fantasy světě Age of Sigmar, on totiž existuje ještě sci-fi svět Warhammer 40 000. Tím se zde ale nebudeme zaobírat, nás zajímá pouze Age of Sigmar. Ale i tady opět jen heslovitě. Celým světem Warhammeru zuří nikdy nekončící válka. Jednotlivé armády bojují z mnoha důvodů, ať již jde o mocenské postavení, úlitbu nějakému Bohu, nebo zkrátka proto, že je to baví. Na výběr máte ze čtyř aliancí: Řád, Chaos, Smrt a Destrukce. Každá z aliancí se pak dělí na jednotlivé frakce. Popravdě zde asi neexistuje dobrá nebo špatná strana, hrát můžete bez ostychu za jakoukoliv frakci. Jakou si vyberete je čistě na vás, ale možná bych doporučil vybírat si spíše podle vzhledu, než podle toho, jak se za kterou frakci hraje, na to je vždy času dost. Každá z frakcí ale má různé vlastnosti, které se pak přímo odráží v taktice a možnostech hraní. V rámci této recenze nemáme prostor na popis všeho a proto se zaměříme jen na ty frakce, které jsou obsahem Harbinger Starter setu.

Ten obsahuje absolutně vše, co k hraní budete potřebovat, tedy kromě soupeře, toho si musíte sehnat sami. Na tomto místě by asi bylo dobré si celé balení představit trochu blíže. První co mě překvapilo je jeho váha. Už ta dávala tušit, že toho v krabici bude opravdu hodně. Po otevření na mě vypadlo plno knih. Součástí balení je jednak krásná, 80 stránková kniha s pravidly a příběhy ze světa Warhammeru, tak i útlejší, 56 stránková kniha se základními pravidly. Bohužel, česká lokalizace se zatím nekoná, což se může pro úplné nováčky jevit jako velká překážka. Naštěstí žijeme v moderní době a na oficiálních stránkách Games Workshop si můžete stáhnout PDF, kde v češtině najdete ta úplně nejzákladnější pravidla, která vám ale do začátku budou stačit.

Dále v balení najdete samozřejmě figurky, kterým se budu ještě podrobněji věnovat. V Harbringer setu najdete dvě armády. Ta první je zastoupena ikonickými Stormcast Eternals, bojovníky samotného boha Sigmara. Samotného mě překvapilo, že jde vlastně o mrtvé duše těch nejstatečnějších bojovníků, kteří se po smrti převtělili do nablýskaných zlatých zbrojí. No a jejich protivníky pro hru budou jednotky Kruleboyz, malí zmetci ze smrdutých močálů. K samotné hře ještě budete potřebovat hrací plán, který je zde ještě doplněn kartonovým terénem pro trochu zajímavější bojiště, dva 10 palcové metry, pomocí kterých budete odměřovat a kontrolovat vzdálenosti a sadu šestihranných kostek. Těch je v balení 10, ale čím víc jich budete mít, tím líp. Kostek není nikdy dost. Posledním obsahem balení jsou tzv. Warscrolls, což je takový návod a seznam všech vlastností konkrétních jednotek a různých bonusů, které mají.

A jak se vlastně Warhammer Age of Sigmar hraje? No, za mě je to takový mix šachů a klasických tahových a real time strategií, které znáte z PC. Však plno z vás určitě hrálo například poslední díl série Total War: Warhammer III. Jen si je třeba uvědomit, že věci, které za vás hra dělá a počítá sama si tady musíte hlídat, dbát na pravidla, na nic nezapomenout, správně házet kostkami a mít i trochu toho štěstí.

Před začátkem každé bitvy je potřeba si zvolit tzv. Battleplan. Ten vám řekne jak si vytvořit bitevní pole, jak na něj poskládat jednotky atd. Jedná se vlastně o takový scénář, kde má každá armáda předem daný úkol, který jí zajistí vítězství. Pak je také dobré se důkladně seznámit s jednotlivými Warscrolls těch jednotek, které v boji používáte. Každá jednotka má několik základních statistik. Move – to je vzdálenost, jakou může na bojišti urazit. Wounds – počet bodů poranění, které může obdržet, než je definitivně vyřazena z boje. Save – to je odolnost její zbroje. A konečně Bravery, což je vlastně statečnost. Další důležité vlastnosti jsou pak vzdálenost na jakou mohou jednotky útočit, počet útoků, hodnota, jakou musíte hodit na kostkách, aby útok vyšel a plno dalších. Pro začátek určitě doporučuji mít Warscroll neustále po ruce, jinak se v tom brzo ztratíte.

Každá bitva pak sestává z herních kol, které se dělí na tahy, jeden pro každou armádu. V rámci jednotlivého tahu provádí hráč jednotlivé akce, neboli fáze. První je Hero Phase, ve které může používat různé velitelské schopnosti, které mohou zásadně ovlivnit chod bitvy. Každý hrdina má tyto schopnosti různé, je potřeba si tak předem rozmyslet, jaké velitele do bitvy nasadíte. V tomto kole zároveň můžete používat magické schopnosti jednotek, používat jejich kouzla atd. Další na řadě je Movement Phase, během které dochází k přesunu jednotlivých jednotek na vzdálenost maximálně takovou, jakou může urazit. Můžete se i rozhodnout použít sprint, pak ale ztrácíte možnost následně útočit na blízko. Dejte si pozor, během pohybu se jednotlivé figurky tvořící celou jednotku od sebe nesmí vzdálit.

Následuje Shooting Phase, během které se do boje zapojí jednotky, které umí útočit na dálku. I zde je potřeba si hlídat, zda jsou nepřátelské jednotky na dostřel a zda jsou vidět. Často se totiž nepřítel může schovávat za různé terénní prvky. Pak tu Charge Phase, což je vlastně taková příprava na možný střet. Pokud je vaše jednotka od té nepřátelské vzdálená maximálně 12 palců, může se pokusit o útok. V tom případě si pak vezmete dvě kostky a pokud hodíte stejnou, nebo vyšší hodnotu, než byla vzdálenost od nepřítele, útok se podařil a hra se přesune do Fight Phase. Pokud hodíte méně, zůstává vaše jednotka na místě. Fight Phase je pak litá řež, kdy útočíte tak, jak máte uvedeno ve Warscrollu. Tam se dozvíte jaké zbraně máte k dispozici, jaké jsou podmínky jejich použití atd. Pokud má jednotka více zbraní, může nepřítele sekat vším co má v ruce. Během Fight Phase házíte samozřejmě opět kostkami a ty vám řeknou, zda jste se trefili a hlavně, kolik zranění jste protivníkovi způsobili. Během této fáze se střídáte s nepřítelem.

Poslední fází je Battleshock Phase, kde se počítají ztráty. Vše je závislé na řadě faktorů a je to trochu matematika, ale výsledek je to, že budete vědět, která jednotka v boji padla a která se udržela na bojišti. Jakmile se prokoušete všemi těmito šesti fázemi, je váš tah u konce a hraje protivník. Zdá se vám to složité? Tak to se vám zdá správně. Wargaming není zrovna snadnou disciplínou a Age of Sigmar není výjimkou. Ale postupem času a tím kolik her odehrajete vám vše přijde do krve. Během hraní se samozřejmě může stát, že na něco zapomenete, něco popletete atd. Pak je to vždy na domluvě s protivníkem, zda přimhouří oko. V turnajové hře ale s tímto samozřejmě nepočítejte.

Poslední kapitolou, která v této recenzi musí zaznít, jsou figurky samotné. Přiznám se, že pro mě konkrétně je tohle asi ta nejzábavnější část celého Warhammeru. V balení najdete 32 snadno sestavitelných figurek. Složit je musíte vždy z několika částí, které podle návodu najdete v tzv. sprue, což je rámeček, ke kterému jsou jednotlivé dílky figurky připojeny. Z tohoto rámečku je musíte nejdříve dostat ven, k tomu se skvěle hodí ploché kleště. Pak je nutné díly trochu skalpelem začistit, hlavně ta místa, kde byly připojeny k sprue. Všechny figurky v Harbinger setu jsou tzv. „easy to built“ a k jejich spojení není potřeba lepidlo. Já osobně ho ale používám, některé díly přece jen nedrží tak dobře a během hraní nechcete, aby figurce upadl třeba štít. Musím pochválit, že figurky jsou skvěle navrženy a mnohdy po spojení ani nepoznáte, kde končí a začíná jednotlivý dílek.

Někdy přece jen nesedí vše tak, jak byste si představovali a pak je nutné mezery vyplnit k tomu vhodnými materiály. No a pak už přichází na řadu královská disciplína – barvení. Tady to vezmu asi jen v rychlosti. Nejdříve je potřeba na figurku pomocí spreje nanést základovou barvu, aby vám na ní ostatní barvy dobře držely. Pak figurku nabarvíte pomocí zvoleného barevného schématu. Tady se v podstatě dá skončit, ale pokud chcete, aby figurka vypadala co nejlépe, můžete se pustit do dalších barvířských technik. Ty už si ale každý musí najít a naučit sám. Barvení Warhammer figurek je ale úžasnou zkušeností a musím ocenit, s jakým detailem jsou jednotlivé figurky vyrobeny. Je pravda, že dnešní 3D tiskárny dokážou dosáhnout podobných kvalit, ale rozbalit si krabici s figurkami má své kouzlo. V Harbinger setu najdete za Stormcasty jednak tři figurky Praetorů, pět Vindictorů a pak velitele, lorda Imperatanta a jeho grypha. Za Kruleboyz to jsou pak Gutripazové a Hobgroti, každý po deseti exemplářích a Swampalla šaman s takovým malým zmetkem, co vaří cosi odporného v kotlíku.

Jsme na konci, snad to bylo vyčerpávající a snad jste si z textu i něco odnesli. Já osobně jsem světem Warhammeru unešen a jsem si jistý, že dokáže nabídnout každému něco. Ať už půjde o wargaming jako takový, nebo o barvení figurek, nebo jen o čtení knih, kterých i u nás v češtině vychází desítky. A jednu takovou najdete i pod touto recenzí, jelikož já tomu v podstatě nemám co vytknout. Warhammer: Age of Sigmar – Harbinger Starter Set může lehce srážet jen pořizovací cena, která je kolem 1899 Kč,- a jenž by mohla být pro někoho překážkou. Na druhou stranu, do světa Warhammeru můžete klidně proniknout i levnějším setem, které si rovněž můžete na stránkách eshopu FYFT objednat. Anebo se tam rovnou stavte, mají tam toho pro nás nerdy fakt hodně.

10/10

Vydavatel: Games WorkShop