WRC 10 – Recenze

WRC 10 – Recenze

8 září, 2021 1 Od Jiří Hora

Závodní soutěž WRC, jinak známá jako FIA World Rally Championship, je pro mě pomyslným vrcholem motorsportu, či dokonce jeho králem. Doby slávy F1 se pomalu ztrácejí v nesmyslných pravidlech, ale jedinou neměnnou konstantou je souboj člověka, automobilu, přírody a času. Přesně takto bychom totiž rally obecně mohli definovat. Je to motorsport, který miluji od svého dětství. I když je mým snem si podobnou zkušeností projít, byť jen jednou ve skutečnosti, tak jsem se mohl vždy uchýlit to světa virtuálního rally.

Na poli videoher se pohybuje celá řada titulů snažících se zážitek z rally zprostředkovat. Některým to jde lépe, jiným hůře. Když bych chtěl ale najít jednu sérii definující oba parametry, pak je to jednoznačně oficiální série WRC, jenž po 11 let vycházela pod hlavičkou Big Ben Interactive, nyní známého jako NACON. Za první čtveřicí her stálo italské studio Milestone srl. To se se sérií rozloučilo v roce 2013 s titulem WRC 4. Za další dva roky se série dočkala svého pokračování, které svou domovinu našlo u francouzského studia Kylotonn Racing Games.

Kylotonn se v té době postavil proti DiRT Rally od Codies a upřímně řečeno, nedopadlo to úplně nejlépe. Nicméně hra WRC 7, jenž vyšla v roce 2018 po dvou roční pauze ukázala, že Kylotonn je série hoden. Hra nabídla konečně pohledné vizuální zpracování, náročné RZty a povedený jízdní model. WRC bylo zpět v té nejlepší možné kondici. Na tuto tradici následně studio navázalo další trojící her, přičemž WRC 9 z minulého roku nám dalo v listopadu přičichnout k potenciální next-gen verzi hry.

Proč se v této recenzi tolik zabývám historií, či jejím výtahem? Právě recenzované WRC 10 je totiž posledním rozloučením. Rozloučením NACONu a Kylotonnu s touto značkou. Licence totiž od příštího roku spadne do područí EA a to díky nákupu Codemasters, které tuto licenci v loňském roce získali. Asi nebude překvapením, že vývojáři se v rámci série už nikam zásadně neposouvali. Poslední díl z jejích dílny tak není dalším evolučním stupněm, nýbrž důstojným rozloučením, v němž se autoři snažili maximálně vyladit vše, co představovali poslední díly, vyleštit trochu vizuální zpracování v aktuálním enginu a nakonec dodat, co nejrobustnější obsah. Ano, WRC 10 to vše splňuje a jelikož jsem si s touto sérií prošel všemi díly, jsem nyní na jisté sentimentální a nostalgické vlně.

Novinka od Kylotonn je tedy vystavěna na předchozím díle. Tak trochu jsem měl strach, že po vizuální stránce nedojde k žádnému posunu. V čemž mě na několik okamžiků utvrdila testovací trať. Jenže ono je to všechno trochu jinak. Jakmile jsem se mohl postavit na startovací čáru některé z dostupných RZ, mé obavy byly rázem pryč. Titul se má skutečně k světu, o čemž svědčí skvěle nadesignované prostředí tratí, které je plné vegetace, cesty jsou plné nerovností, jenž vám o sobě dávají vědět a podél trati najdeme skupinky nadšených rozpohybovaných fanoušků. Atmosféra závodu je jedním slovem – FANTASTICKÁ.

Jsou to právě drobnosti, kterých si během první hodiny hraní začnete všímat, jenž oddělují WRC 10 od svých starších bratříčků. A já si je náležitě užíval a hrou se nechal pohltit. Jistě, nejde o fotorealistické zobrazení jaké nabízí letos představená Forza Horizon 5, ale na to se zde upřímně úplně nehraje. Rally ostatně sází na trochu jiné aspekty a jízdní a fyzikální model zde musí koexistovat ve skvělém balancu s vizuálním zpracováním a toho vývojáři dosáhli. Jedinou výtku mám tak k Waleské rally, kde vám jízdu zkazí technické chyby, které před vás staví neviditelné zdi a auto vám tak najednou odstřelí do strany, či nesmyslně reaguje na kontakt s malou překážkou. Naštěstí je to jediná rally disponující tímto problémem. Osobně mě to ale velice mrzí, jelikož mám Waleskou rally poměrně rád. Ale je to tak asi má jediná výtka.

Poměrně výraznou změnou směrem k lepšímu prošel jízdní model. Jízda je nyní daleko dynamičtější a máte pocit, že máte vozidlo daleko více pod kontrolou. Skvělý je také pocit z rychlosti. Pokud si vypnete veškeré asistence, pak vězte, že řízení auta v terénu bude solidní výzvou, což v kombinaci s někdy velmi úzkými cestami může ústit ve fatální karamboly. Perma crash je rovněž možnost zvolit. To dává závodu samozřejmě také zcela jiný rozměr. Jednotlivá poškození, v případě, že je necháte zapnutá, pak mají přímý vliv na jízdní vlastnosti.

S modelem řízení pak přímo souvisí fyzikální režim. Zde si vývojáři dali skutečně záležet na tom, abychom věděli, na jakém povrchu a s jakým pneu jezdíme. Managment pneumatik a jejich opotřebení je jedním z hlavních prvků v kampani a musím říci, že jsem si na něm mnohdy solidně vylámal zuby. Nejvíce to poznáte hned v úvodním šampionátu kalendáře, jímž je Monte Carlo. Na tuto rally potřebujete mít v zásobě rovnou 4 druhy pneu. K těm se ale dostanete jen v případě, že budete moci mít u sebe jednu sadu pneu navíc. K ní se dostanete jen tak, že si zajedete Shakedown jízdu.  S managmentem pneu si pak nejvíce vyhrajete ve chvílích, kdy si zvolíte kariéru v její nekompromisní plné délce, ale i během zlaté střední cesty se vám občas může zatočit hlava.

Pneumatiky mají pochopitelně přímí vliv na přilnavost k vozovce, či terénu. Vždy poznáte, na jakém povrch se právě nacházíte. Přejezdy mezi asfaltem a šotolinou budete skutečně cítit a to díky velmi dobře nastavené zpětné vazbě od vibračních motorů ovladače a nebudete k tomu potřebovat ani Dual Sense u PS5, abyste si to náležitě vychutnali. Jsem skutečně rád, že vývojáři zapracovali  na kalužích a jejich vlivu na jízdu, nyní se vám už nestane, že se vám vůz roztočí, když do louže vjedete v menší rychlosti. Tento element se nyní vývojářům povedl na jedničku. Nesmím také zapomenout na počasí, které má na jízdu také vliv. Velmi nepříjemnou se stává mlha, nebo na některých RZtách až černočerná tma. No a když se k takové noci přidá ještě vydatný déšť, to pak máte před sebou solidní challenge.

Z komplexního hlediska nemám stránce hratelnosti moc, co vytknout. Její ohromný rozsah potěší jak hardcore fanoušky rally, tak nováčky, kteří se s tímto typem závodů chtějí teprve seznámit. Je vlastně trochu škoda, že vývojáři nebudou mít možnost se předvést v budoucnosti a ukázat, jakého pokroku by v dalších letech dosáhli. Mohou tak sice učinit skrze druhou svou aktuální sérii V-Rally, ale tam to přeci jen více inklinuje k arkádě. To samozřejmě mohou vývojáři změnit a přinést do této série zážitek podobný právě spíše sérii WRC. To jsem ale trochu odbočil. Vraťme se zpět k WRC 10.

Jak jsem několikrát zmiňoval. Vývojáři se tímto kouskem chtěli se svými fanoušky náležitě rozloučit, což promítli hlavně do obsahu jako takového. Herní mody nám tak trochu nabobtnali. Byť všechny si v klidu můžete užít v rámci režimu Kariéry, ale hra vám klacky pod nohy nehází, takže si ji můžete užívat dle libost a nakombinovat si herní režimy dle svého. Co tedy v novince najdeme? Tak tedy je to Kariéra, Rychlá hra, Sezóna, multiplayerová část, časové eventy, Challenge režim, Tréninkový režim, možnost tvorby vlastních liveries a nakonec také 50th Anniversay Mode. No uznejte sami, málo toho není.

Ačkoliv bych tu mohl opět sáhodlouze popisovat kampaň hry, neučiním tak. Režim kariéry je bezesporu skvělý, ale funguje na přesně stejných principech jako tomu bylo v posledních letech. Je stále skvělý? Ano. Pomáhá tomu i ona přidaná správa pneumatik. Novinkou zde ale je hlavně možnost jezdit za svůj vlastní tým. V tomto případě se sice hlavní premisa kariéry úplně nemění, ale přidávají se nám zde nějaké další elementy jako je nákup vlastního vozidla, volba sponzorů a plnění jejich cílů, ale také kompletní správa vašeho týmu. V tomto směru to funguje velice podobně jako v případě F1 od Codies. Já osobně nemám režimu Kariéry vlastně co vytknout, byla skvělá před třemi lety, byla skvělá přede dvě, loni a je skvělá i letos.

Vysvětlovat také jak funguje Rychlý závod nebo Sezóna je asi také zbytečné. Obojí je založené na licencovaném obsahu, ale je zde možnost jezdit i s vozy s vlastními liveries. Multiplayer obsahuje hned několik režimů mezi nimiž nechybí ani split-screen, který je v mém případě vždy vítaný. Pak je tu režim Co-Driver. Kde se spojíte s druhým hráčem, kdy jeden zastává pozici řidiče a druhý navigátora. Jde o poměrně zajímavý režim, který si lze náramně užít, když se sejde ta správná dvojka. V rámci online režimu je pak možné vytvořit svou vlastní ligu. To určitě vítám, je to příjemné zpestření ke klasickému online závodění. Můžete si takto vytvořit celou sezónu, kterou si odjedete se svými přáteli, ale třeba i dalšími náhodnými hráči mající chuť se k vám přidat.

Trénikový režim, režim Challenges a 50th Anniversary jsou v podstatě náležitě zakomponovány do Kariéry, ale progres z kariéry se vám do těchto režimů nepřipisují. Challenge režim je založen na dvou faktorech. Buďto projet cílovou páskou v určitý čas, či naopak dojed co nejdelší vzdálenost za určený čas. Samozřejmě je vám vždy určeno, kde a s jakým autem bude výzva probíhat. Trénink pak ve svém vlastním režimu funguje přesně tak, jak byste očekávali a nejde tedy o nic vysloveně převratného, ale nováčci by se s ním měli seznámit a naučit se tak základní mechaniky závodů rally.

50th Anniversary režim nás provede dlouhou 50. let dlouhou historií soutěže WRC. K této příležitosti tak vývojáři do hry přidali hned několik historických rally. Najdeme zde tedy například Rally Acropolis, tedy Řeckou rally, a nebo San Remo. Kromě nich zde najdeme i historické variace Keni, Monte Carla a dalších. Na těchto historických eventech, kde se budete prohánět s ikonickými vozidly daných historických etap až po současnost, je skvělé pozorovat, jak se měnila pravidla bezpečnosti na těchto závodech. V historii tak třeba nebyl problém, aby fanoušci stáli přímo u trati, kde je dělila od života a smrti pouze šikovnost řidičů a jejich navigátorů. Něco podobného už dnes zkrátka není možné. Tento průřez historií WRC jsem si zamiloval. Ostatně podobné režimy vždy kvituji. Je jen škoda, že legendární Subaru Imperza WRC 1997 získali jen ti, kteří si hru předobjednali. Vozidlo jde samozřejmě dokoupit.

Online eventy nejsou také něčím, co byste neznali z dřívějších dílů. Jde o výzvy, kterých se účastní hráči z celého světa, přičemž se točí na týdenních a měsíčních bázích. Vás, tedy bude daleko více zajímat režim liveries, v němž si můžete vytvořit nástřik dle svých vlastních představ. Tady je ale třeba říci, že si nálepky, ale třeba i další barvy, musíte nejprve odemykat a to jednoduše tím, že hru hrajete. Každý sticker má určeno, za co se vám odemkne. To se může na první pohled jevit jako snaha natahovat herní dobu, ale ono to tak vlastně není. Lepší je to brát jako potenciální motivaci se skutečně zapojit do všech herních režimů dostupných v rámci nového WRC 10.

Už z výše uvedených odstavců je jasné, že vývojáři nám nedali tu samou hru, která tu byla loni jen s aktualizovanými soupiskami jezdců. Vývojáři razantně zasáhli také do jednotlivých RZ, které byste oproti minulým dílům nepoznali, či spíše některé RZ byly vytvořeny úplně nově, aby odrážely aktuální soutěž. Některá Rally tedy zmizela, což je škoda, ale na druhou stranu zde máme nové jako Rally Estonia, Rally Croatia, Rally Spain a Dutch Rally. Pokud jde o přesný výčet historických Rally, tak jich nalezneme celkem 6. Kromě již zmíněných zde nalezneme Německou rally a Argentinskou. Jízda se vám tak rozhodně rychle neomrzí. Dohromady totiž ve hře nalezneme celkem 120 RZ, což je skutečně ohromné číslo. Já se tedy nenudil ani jedinou minutu, či sekundu, kterou jsou ve hře strávil a to právě díky široké paletě dostupných Rychlostních zkoušek, ale i Speciálních etap 1v1.

Nyní se vraťme k technické stránce, kterou jsme nakousli hned v úvodu této recenze, kde jsem zmínil, že jistý pokrok v podobě grafického zpracování nastal. Jde o hustší vegetaci, dohled, detaily na trati a tak podobně. Skutečně na nové WRC 10 se hezky dívá a zároveň se skvěle hraje. V případě next-gen konzolí máme tři režimy zobrazení. Jeden preferuje rozlišení a celkovou vizuální kvalitu, ale je uzamčen na 30 snímcích za sekundu. Druhý nabízí balanc mezi kvalitou a výkonem. No balanc. Já osobně nepostřehl rozdíl v tom, jak hra v komplexním měřítku vypadá, jestli jde o dynamické 4K v tomto případě, pak vězte, že během jízdy si toho rozhodně nevšimnete. Čeho si ale všimnete je chod v 60 snímcích za sekundu. Upřímně si už nedokážu představit, že bych tuto hru hrál v 30 fps. Třetí režim je pak určen těm několika málo vyvoleným disponujících panely s obnovovací frekvencí 120Hz. V tomto případě je třeba se spokojit s nižším rozlišením, ale i také několika dalšími drobnostmi. Na druhou stranu vám hra běží až 120 snímků za sekundu, což může být někomu příjemnější než celková vizuální kvalita. Já osobně ale myslím, že režim Balanc je tím pravým.

Pokud jde o jednotlivá vozidla, pak je třeba zmínit, že každé dostupné vozidlo má trochu jiné jízdní vlastnosti a vždy je tak třeba počítat s nějakým tím časem na souznění s ním. Najdeme zde vozidla z řad WRC Junior, WRC 3, WRC 2 a WRC. Kromě nich tu máme také 20 historických kousků, které se zapsaly do historie WRC. Pak zde nechybí také bonusová vozidla, kde nalezneme i třeba takové Porsche. Pokud jde o vozidla, tak si můžete všimnout nějakých nových vizuálních prvků, které souvisí například s počasím a jeho efektem na sklo vozidla. Daleko lepší mi přišel i deformační model, či jinak model poškození. Na skle se pak mohou objevovat různé druhy prasklin. Osobně jsem ale nadšen z ozvučení jednotlivých aut, které má jednoduše řečeno, koule. Zvuk je skutečně vtahující a rozhodně jde o něco, kvůli čemu se do závodu můžete více ponořit.

Rozloučení vývojářů z Kylotonn Racing Games se sérií WRC dopadlo lépe než důstojně. WRC 10 nabízí pořádnou porci obsahu, okořeněnou o povedený historický režim, ale i možnost tvorby vlastního týmu v rámci kariéry. K tomu všemu si přidejte pohledný vizuál a skvělý jízdní model a dostanete něco, co fanoušek rally chce mít ve své sbírce. Letošní kousek se sice neobešel bez nějakých těch chybiček, zejména technického rázu, ale i tak jde vlastně opět o to nejlepší, co tato série v rámci vydavatele vyprodukovala a vlastně i vyprodukuje.

Datum vydání: 2. září 2021 – Potřebné místo na disku: 37,9GB