Xbox Project Scarlett a vše co o něm víme

Xbox Project Scarlett a vše co o něm víme

12 června, 2019 0 Od Jiří Hora

Highlightem letošní konference Microsoftu bylo bezesporu odhalení nové konzole Xbox, která prozatím nese kódové označení Project Scarlett. Na tomto zařízení dělá stejný tým, který nám přede dvěma lety vytvořil aktuálně nejsilnější konzoli na trhu Xbox One X, jenž byl do té doby znám jako Project Scorpio. Odhalení nového Xboxu sebou přineslo i celou řadu zajímavých informací, o které se s vámi v tomto článku podělíme.

Základní informací ohledně výkonu Projectu Scarlett je ta, že tato konzole bude 4x výkonnější, než současný Xbox One X, zatím bez nějakých konkrétních číslech. Procesor, který bude konzoli pohánět je pro ni vytvořen na míru a potřebám samotného hraní. Základním stavebním kamenem tohoto čipu byla technologie Zen 2. Grafický čip bude zase stavět na technologii Navi, tedy v tomto ohledu totožně jako u konkurenční konzole Playstation 5. Stejně tak bude využito nové generace SSD disků, které by prakticky měly dát sbohem dlouhým načítacím obrazovkám, načítání by mělo být 40x rychlejší, než u současné konzole. Vývojáři sami zmínili, že toto SSD berou zároveň jako virtuální RAM. A když už jsme u těch pamětí, tak ty budou využívat superrychlého GDDR6 s vysokou propustností dat.

Aby jsme si ale přeci jen trochu nastínili, co by mohlo v praxi znamenat 4x výkonnější konzole, tak si uděláme čístě příkladové porovnání s Xbox One X.

Procesor Xbox One X je 8 jadrový s taktem 2,3 GHz, tedy předpokládejme, že počet jader by mohl být dvojnásobný při podobné taktovací frekvenci. Grafický čip Xbox One X má 40 výpočetních jednotek o taktu 1172 MHz, tedy Project Scarlett by měl mít tedy takových jednotek třeba 80 o taktu 2300 MHz, nebo 160 o stejné frekvenci jako X1X. Operační paměť by pak mohla činit nějakých 24GB s propustností dat 650GB/s, u X1X je to 12GB s 326 GB/s. Nakonec pokud bychom to uvrhly pod TFLOPs, tak jednoduchá matika je, že pokud má Xbox One X výkon 6 TFLOPs, tak Project Scarlett by měl mít 24 TFLOPs. Jestli je to reálné to je otázka. Ještě jednou zmiňuji, že nic výše uvedeného, krom parametrů X1X, není oficiální.

Na druhou stranu vlastně nevíme, kolik by nová konzole měla stát, jelikož Microsoft o ceně zatím nehovořil. Za to již padla taková slova, která říkají, že by konzole měla zvládat až 8K a framerate by měl létat až k 120 snímkům za sekundu. Samozřejmě nebylo řečeno nic ve smyslu, že by obě hodnoty měly být u něčeho použity zároveň. Každopádně 4K a 60 snímků by u nové konzole měly být naprostým standardem. Zároveň bude konzole podporovat Raytracing v reálném čase díky hardwarové akceleraci. Konzole bude zároveň naplno spolupracovat s novou technologii xCloud.

xCloud je nová streamovací technologie, kterou spustí Microsoft během letošního října a bude zcela zdarma. V rámci této technologie by mělo jít hrát hry přímo ze serverů Microsoftu, ale také by mělo být možné získat přístup přímo k hrám v naší konzole odkudkoliv. Své hry bychom pak měli mít možnost hrát na čemkoliv, co spojíme s Xbox Controllerem.

A jak to je tedy se samotnými hrami? O svých vlastních titulech Microsoft pro nadcházející generaci zatím nemluvil, ostatně nevíme ani to, jak se Project Scarlett bude ve finále oficiálně jmenovat, či jak bude vypadat. Každopádně je jistě, že konzole půjde na trh na Vánoce 2020 a jejím launchovým titulem bude HALO Infinite, tedy tímto víme i období vydání této hry. Pokud si ale nyní myslíte, že nové HALO bude tedy exkluzivní pro novou konzoli, tak nemějte strach. HALO Infinite vyjde i na Xbox One.