Ninja Gaiden 4 – Recenze

Ninja Gaiden 4 – Recenze

22 října, 2025 0 Od Jiří Hora

Více než 13 let uplynulo od doby, co jsme v kůži legendárního ninji jménem Ryu Hayabusa porazily Temného Draka ve futuristickém Tokiu v rámci finále třetího dílu série Ninja Gaiden. Nicméně nyní se do tohoto epického příběhu vracíme a to v kůži zcela nového protagonisty v regulérním pokračování Ninja Gaiden 4. Jak to dopadlo se dozvíte v následujících odstavcích, ale jak asi už z ohlasů všude kolem tušíte, máme tu adepta na Hru roku, což mohu okamžitě s klidným srdcem podepsat.

Nejnovější počin série vznikl za spolupráce hned několika firem Koei Tecmo, Platinum Games, Team Ninja a také samotného Xbox Games Studios, kteří tuto sérii pomohli oživit a jsem za to nesmírně vděčný. Letos jsem toho sice příliš nenahrál, ale nic mě letos tolik nepřikovalo zpět ke konzoli jako právě tento titul, u něhož jsem si zase říkal, tak ještě další checkpoint a už to vypnu. Jaká byla realita si asi každý z vás může snadno domyslet.

Jak už bylo zmíněno v úvodním odstavci. Příběh Ninja Gaiden 4 navazuje na události předchozího dílu, kdy Ryu porazil Temného Draka. Nicméně, nebohé tělo zmíněného mýtického “démona” zanechalo v Tokiu zkázu a způsobilo kletbu známou jako Rain of Darkrot. My se do děje dostáváme skrze Yakuma, mladého ninji z klanu Havranů, jehož cílem je definitivní porážka Temného draka a vykoupení jeho pokrevní linie.

Vše se zpočátku zdá velmi snadné, ale jak se brzy ukazuje, tak není vše takové, jak se na první pohled zdá. Ostatně, to je klišé, které nás provází jak hrami, tak filmy, od pradávna a vlastně to není ničemu na škodu, právě v ten moment se vše začne náležitě rozjíždět. Nicméně nemějte strach, tempo hry je více než-li vražedné, takže se nudit v nějakém utahaném prologu rozhodně nebudete.

Yakumo ale není jedinou hratelnou postavou, svůj podíl na příběhu má i legenda sama, tedy Ryu, který do hry vnáší lehce jinou hratelnost, pro nás spíše už trochu klasickou, nicméně Ryu je zde víceméně postavou vedlejší a pomáhá nám zde pochopit celé příběhové pozadí. Ostatně ani pro Ryua není Yakumo na první dobrou otevřenou knihou. Jsem ale vskutku šťasten, že ta možnost se k této ikonické postavě ve hře je, byť jen na poměrově kratší dobu, než bych si vlastně i já sám přál.

Nová postava s sebou ale nese svěží vítr hratelnosti a nová nápaditá komba. Nic si nenalhávejme, soubojový systém je jedním z klíčových pilířů série a zde tomu není jinak. Jak je tedy nutná trpělivost v učení umění ninjitsu, i zde je třeba stejné trpělivosti z hlediska učení se všem kombům, které hra nabízí, jelikož odemknout si jich můžete skutečně nespočet a to i v různých úrovních. Naštěstí vás váš mentor Tyron vším náležitě provede, pokud tedy o to máte zájem.

Učit se určitým kombinacím je na místě a zjistíte to zejména v momentech, kdy čelíte značné přesile z hlediska nepřátel. Jasné, je možné zběsile mačkat tlačítka a čekat, co se stane, ale nikdy to není tak efektivní jako cílená komba. Hlavně na vyšší, než nízké úrovni obtížnosti, button rage mod nefunguje. Zmíněný trénink pak oceníte zejména u boss fightů, ke kterým se později ještě dostanu.

A vlastně se rovnou k samotným nepřátelům můžeme přesunout. Ve hře narazíme na nějakých dvacet druhů nepřátel a jejich další varianty, které tento počet dále rozšiřují. Tvoří je jak vojáci z řad řádu Divine Dragon Order, tak různé démonické entity. Pokud jde o silnější zástupce řadových vojáků, tak ty už vyžadují specifický přístup k boji jako takovému a kombinaci standardních útoků a útoků v tzv. Bloodraven form.

Bloodraven form umožňuje zasadit nepřátelům ničivější útoky, ale je třeba brát zřetel na to, že to není samozřejmostí, tyto útoky je ideální ve správnou chvíli kombinovat s běžnými kombi. Právě Bloodraven forma může odrazit, či přerušit speciální útoky nepřátel, které nelze jen tak odrazit. Vše pak doplňuje berserker režim, který zrychlí vaše útoky a zároveň vám umožňuje použít poměrně smrtící úder, který právě řadové “padouchy” může poslat do věčných lovišť na první dobrou. Tento kulatý bar se ale nabíjí daleko pomaleji, než je tomu v případě formy Bloodraven.

Jak už jsem zmínil, tak soubojový systém vrcholí se střetech s bossy, kdy každý z nich je naprostý unikátem a vyžaduje studium jejich útoků a pohybů. Některé souboje s bossy jsou pak více fázové, kdy každá fáze souboje vnáší do souboje trochu jiné tempo, atmosféru a samozřejmě obtížnost jako takovou. Bossů je ve hře celkem 15, kdy finále vrcholí opět se samotným Temným drakem. Přiznávám, že jsem si užil každý z nich s tím, že jeden pokus mi snad na žádného nestačil. Ale to není překvapením, ostatně jak Team Ninja, tak Platinum Games, jsou mistři svého oboru a přesně vědí, co dělají a i zde je to zcela zřejmé.

Adeptem na hru roku se ale nestanete jen kvalitním soubojákem a nápaditými bossy. Svůj nemalý podíl zde má i level design, který nápaditý a provede nás několika zcela odlišnými prostředími. Každá úroveň navíc obsahuje u různá tajná zákoutí, která vás mohou dovést ke speciálním odměnám, nebo i k jednomu z pěti bonusových bossů. Hra navíc v rámci svého designu optimálně dávkuje prvky hratelnosti, které průchod hrou vždy trochu osvěží. Ať už jde o grapling hook, nebo třeba takový glider.

Jak už jsem zmínil, tak za vývojem hry stojí studia Team Ninja a Platinum Games. Ty mají ve svém portfoliu řadu podobných her, které staví na návykové hratelnosti a nápaditém level designu, nicméně trpí na jeden neduh a to jsou často neostré textury z hlediska prostředí a stejná vráska na kráse se objevuje i v případě čtvrtého Ninja Gaiden a to navzdory tomu, že globálně hra nepůsobí vůbec špatně. Tvůrci ale tradičně cílili na výkon a tak tu máme po stránce snímkovací frekvence velmi stabilní kousek.


ZÁVĚREM

Ninja Gaiden 4 je návratem, který už nejspíše nikdo nečekal, ale každý chce. Jde o nástupce, který dělá legendární sérii čest a to jak po stránce hratelnosti, tak level designu, i příběhu jako takovému. Možná se zde najdou drobnosti, které celistvou krásu trochu hyzdí, ale nijak zásadně. Pro fanoušky série povinnost, pro milovníky žánru povinnost a pro nováčky? Můžete hádat.

Testovaná verze: Xbox Series X / Datum vydání: 21. Února 2025 / Potřebné místo: 37GB / Distributor ČR: Playman.cz / Česká lokalizace: NE