SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated – Recenze

24 června, 2020 0 Od Jakub Číhal

Rozmohl se nám tu takový nešvar, remastery, v lepším případě remaky. Vedle slavných značek jako Final Fantasy, Resident Evil a další, se na této mnou nepříliš oblíbené vlně sem tam sveze i méně známý titul a to je i případ hry SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated. Abych pravdu řekl, moc dobře nechápu, proč někoho napadlo vynaložit nemalé úsilí a blíže nespecifikovaný finanční balík, aby připomněl právě tuto značku. Je tedy pravda, že v době, kdy původní díl spatřil světlo světa, tedy v roce 2003, bych podobnou hrou vzhledem k mému tehdejšímu věku opovrhoval, ale přesto se mi do mysli vkrádá myšlenka, že hra je tak trochu zbytečná. Ale nechme předsudky stranou, třeba nás čeká milé překvapení.

Tak předně je potřeba všem důrazně vysvětlit, že já mám rád SpongeBoba. Jednoduše proto, že je to totální borec. Mám rád i Patricka, jednoduše proto, že je to totální blbec. Ale tahle dvojka prostě funguje a kdykoliv se moje děti dívají na pohádky a náhodou se na obrazovce objeví žlutá houba, nebo tlustá hvězdice, beru jim ovladač a mají utrum. Infantilní nápady, šílená animace a hlášky likvidující bránici na mě prostě fungují. Pokud byste měli dojem, že hra se snaží nějakým způsobem navázat na televizní seriál, máte smůlu. Vypráví vlastní příběh, ale ten se nese přesně v duchu seriálové předlohy a je stejně tak…pitomý. Ale popravdě, zde to není na škodu a těžko tuto skutečnost hře nějakým způsobem vyčítat.

Pokud se trochu orientujete v seriálu, tak asi tušíte, že hodně epizod se věnuje marné snaze zlotřilého Planktona získat pomocí více či méně sofistikovaných plánu recept na Krabsovi „krabí“ hambáče. A právě to tvoří kostru příběhu i ve hře. Plankton jako obvykle strašlivě selže a jeho armáda robotů, místo předem stanovené strategie, naruší jinak klidný život v Zátiší Bikin a terorizuje jeho obyvatele. Zoufalý Plankton požádá ne příliš důvtipného SpongeBoba o pomoc a náš žlutý hrdina se tak vydává na cestu za sebepoznáním, za odhalením tajemné pravdy a pochopení toho, jaké je jeho místo a úloha ve vesmíru. Ne, kecám, prostě jde a sbírá vše co mu padne pod ruku.

Základem hratelnosti je totiž skutečně pouze to, že v jednotlivých úrovních musíte sbírat vše co jde. Základní komoditou jsou jakési kytičky, kterým se zde říká Shiny Object a slouží jako platidlo. Buď si za ně otvíráte nové cestičky v rámci jednotlivých úrovní, nebo jimi platíte u pana Krabse. Pokud některá vaše postavička ztratí život, doplnit ho můžete pomocí SpongeBobových spoďárů. Pro Patricka zase můžete sbírat jeho ztracené ponožky. Tou zdaleka nejdůležitější věcí, bez které se ve hře zkrátka nehnete z místa, jsou zlaté obracečky, základní pracovní nástroj, se kterým SpongeBob u pana Krabse v restauraci obrací hambáče jak smyslu zbavený. Díky nim si otvíráte nové lokace. Na každou jich potřebujete několik, ale hra je v tomto směru benevolentní a obracečky vám tak zůstávají navždy. Po otevření nové lokace se neodečítají. Získat je můžete mnoha způsoby. Často jsou jako odměna za vyřešení nějaké skákací pasáže, získáte je i od NPC, které vám zadávají různé vedlejší úlohy, nebo je prostě najdete se někde povalovat.

Co se hratelnosti týče, je SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated čistokrevnou hopsačkou ve více méně otevřeném světě. V každé lokaci máte nějaký základní úkol a plno nepovinných. V jejich vyřešení se vám pak bude snažit zabránit několik druhů nepřátel, tedy Plantkotonovi roboti. Každá lokace většinou představí nějaký nový druh, ale na všechny bude platit prostá likvidace. Někomu stačí jednu ubalit, na jiného robota musíte skočit z výšky, jiný robot je zase v jakémsi režimu spánku a nesmíte ho vyrušit. Jednotlivé úrovně jsou hodně vertikálně zaměřené a co se jim nedá upřít je poměrně solidní design. Výhodou licence je samozřejmě to, že navštívíte plno lokací, které znáte ze seriálu.

SpongeBob není jedinou hratelnou postavou. Zahrajete si i za Patricka a Sandy. Zatímco Spongebob je specialista na skákání, Patrick umí házet předměty. Sandy, veverka ve skafandru, je takovou kovbojkou, která nepřátele likviduje bičem a ten jí zároveň slouží jako laso, díky kterému umí plachtit do dálky, nebo se pomocí něj zhoupnout přes propasti. Ve spoustě lokací pak musíte mezi jednotlivými postavami přepínat, jinak se na konec nedostanete. Čeká vás i slušný počet soubojů s bossy, přičemž každý je jiný a svým designem neurazí. Hra zároveň dobře dávkuje odemykaní nových schopností.

Vizuální stránka se samozřejmě změnila, ještě aby ne. Hra vypadá skutečně jak seriál, jen ve 3D. Každá lokace má vlastní charakter, hudbu a co potěší je skutečnost, že postavy ve hře dabují herci ze seriálu. A pokud se skutečně chcete pobavit, zkuste nějakou z jazykových verzí. Sépiák v japonštině, nebo polštině zní dokonale. A pokud by vás hra začala přece jen nudit, můžete vyzkoušet i hru pro více hráčů. Jde o kooperativní režim, kdy budete čelit vlnám nepřátel.

Neznám původní verzi hry, ale mám dojem, že některé neduhy si hra bohužel nese stále. Skákání je někdy dost nepřesné, často jsem se stal obětí záseku někde v textuře hluboko pod mapou a obecně mi přišlo, že v rámci hratelnosti je to od začátku až do konce de facto pořád stejné. Časem se u mě dostavil silný pocit nudy a repetetivnosti. A ke všemu by hra měla být cílená na děti, nemyslíte? No a jsem si skoro jist, že na ně je zbytečně těžká. Na místě je i určité povzdechnutí nad neexistencí české lokalizace, ale to nejde považovat za kritiku, jen to zamrzí.

SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated ve finále není špatnou hrou. Je zkrátka věrná svému originálu. Nabídne solidní porci zábavy, klidně vám zabere 10 – 12 hodin hraní. Jen je jednoduše hloupá. Ale, to je ve své podstatě i seriál a pokud jste v něm našli zalíbení, nevidím jediný důvod, proč by vás neměla bavit i hra.

HODNOCENÍ: 6/10

Autor:  Jakub Číhal