Warner Bros. se podařilo získat patent na systém Nemesis
9 února, 2021Herní společnost Warner Bros. Interactive Entertainment ještě před rokem a půl stála nad propastí, do které zpříma hleděla. Ostatně se zdálo, že společnost Warner Media ji nabídne k prodeji. Jenže se ukázalo, že WBIE má ve svém rukávu ještě několik es a to ve studiích Warner Bros Montreal a Rocksteady, které loni představili své hry Gotham Knights a Suicide Squad: Kill the Justice League. Součástí WBIE je ale řada dalších studií, mezi nimiž je i studio Monolith. Toto studio momentálně pracuje na nějaké nové hře, o níž zatím nic nevíme, ale je třeba zmínit jejich úspěšnou sérii Middle-Earth inspirovanou dílem J. R. R. Tolkiena.
Hry Middle-Earth: Shadow of Mordor a následně Shadow of War přinesli totiž poměrně unikátní systém Nemesis, který se poprvé představil v prvním díle zmíněné série a v tom druhém byl následně značně vylepšen. Systém spočíval v tom, že jakákoliv nepřátelská postava ve hře byla vedena v určité hierarchii, v níž byla schopná postupovat podle toho, jak dopadl její střet s vámi. Pokud vás daný skřet porazil, či zahnal, tak získal nejen vyšší postavení, ale ovlivňovalo to i jeho další chování a získal třeba i lepší vybavení. Právě tento systém si společnost WBIE snažila už několik dlouhých let patentovat, což se jí na sklonku tohoto měsíce konečně podařilo.
Patent systému Nemesis je poměrně dost obecný, což je na podobné věci nezvyklé a jeho znění je následující: „Systém zahrnující procedurálně generované NPC postavy nacházející se v určité hierarchii, jenž si pamatují chování hráče a mohou měnit svůj vzhled a chování podle toho, jak se mění jejich postavení v hierarchii.“ Patent systému Nemesis má platnost uvedenou do ruku 2035, tedy po dobu 15 let. Společnost ale může následně zažádat o prodloužení. Během této by měla studia, která chtějí tento systém využít, zaplatit za licenci právě WB. Jak tomu ale bude doopravdy, je otázkou.
Vzhledem k onomu širokému a obecnému záběru patentu se k této problematice vyjádřili také někteří další vývojáři, kteří jsou z této situace poměrně rozhořčeni. Zmiňují například to, že vývojáři při tvorbě samotného systému Nemesis čerpali z práce jiných vývojářů a tedy kopírovali dílo někoho jiného. Už z tohoto hlediska je onen patent absurditou. Herní designérka Cat Manning, třeba dodala, že tento patent mohl pozastavit vývoj hned několika titulů, jejichž vydání se mohlo v tomto ohledu i razantně odložit.
Jednání Warner Bros. není nejspíše úplně na místě. Jde pravděpodobně o reakci na jejich nedávnou finanční situaci. Stejně tak je možné, že WB nepůjde přímo po lidech, kteří se rozhodnou podobného systému využít. To se ale může následně odrážet od prodejů daného titulu. Také je nutné zmínit, že patent uvádí, že se jedná po procedurálně generované NPC postavy. Pokud jde tedy o vývojáři tvořené charaktery, pak se jich tento patent netýká. Také není zcela jisté, proč WB tento systém registrovalo, když jej vlastně doposud v jejich portfóliu využívají pouze dva tituly, které jsme zmínili výše.
Pokud tedy nějaké studio, jenž je součástí Warner Bros. Interactive Entertainment, tohoto systému využije, bude to pravděpodobně opět Monolith. Jelikož pokud je nám dobře známo, tak Gotham Knights ani Suicide Squad jej využívat nemají. I když kdo ví, vydání obou her je ještě daleko a informací o nich zdaleka není tolik, abychom s jistotou mohli říci ne. Co vy vlastně říkáte na podobný patent? Souhlasíte s ním, či nikoliv? My se v tuto chvíli stavíme na stranu vývojářů, jelikož někteří z nich zmiňují, tak systém sám využívá tvorby někoho jiného a vlastně tím i omezuje jeho potenciální další růst v rámci kreativního myšlení.